Shoppingfri Dag

image250

Lördagen den 24:e november firar europa med en köpfri dag.
Den internationella kampanjen syftar till att väcka medvetenhet om konsumtionsmönster världen över.
Det gäller alltså att (försöka att) inte köpa någon inom 24 timmar. Kanske låter en dags avstånd från köpandet väldigt enkelt, men när man tänker efter så lägger man ändå pengar på något varje dag.
Kampanjen vill få dig att ta det lugnt, ta en shoppingpaus en dag, och göra något annat istället.

Jag tror inte att dagen kommer få något större resultat utan allt kommer att flyta på som vanligt.
Kommer ihåg en annan kampanj då alla i världen skulle släcka sina lampor under en minut samtidigt.
När man sedan undersökte resultatet så visade det sig att Sverige hade ökat sin elkonsumtion under denna minut istället...

Själv lever jag nog på som vanligt. Hittar jag något så köper jag det!

Kommentarer
Postat av: Emma

ja det kommer jag ihåg...man skulle ha det släckt i 5 minuter tror jag. jag hade det! =) synd att det inte funka som det skulle. ha en bra dag! =)

Postat av: Hedman

haha ja jag också. Men det var man ensam om när man tittade ut för att se om andra gjorde likadant...
Detsamma!

2007-11-22 @ 11:08:02
URL: http://anytime.blogg.se
Postat av: Anonym

ja ska minsann shoppa ändå!

2007-11-23 @ 11:43:15
Postat av: Joakim

Har aldrig hört något om denna dagen innan?
Har de försökt med det länge så att man vet om den "funkar"?

2007-11-23 @ 15:37:01
Postat av: Hedman

Anonym: Samma här. Kommer inte att avstå om jag hittar något jag vill ha eller behöver.

Joakim: Nej jag hade inte heller hört det tidigare.
Det började visst redan för 15 år sedan i
Vancouver, Kanada.
Hittar inget om att denna dagen är märkbar om man jämföra med en vanlig lördag..?

2007-11-23 @ 16:47:18
URL: http://anytime.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Magnus Hedman [email protected]