Gert Wingårds historia på Röhsska

image275
Gert Wingårdh är en av de största (den största) svenska verksamma arkitekterna idag.
Min lärare på skolan har en fetish till denna man som ofta omtalar herr Wingårdh som "den evige".

Sveriges mest namnkunniga arkitekt har varit verksam i 30 år och nu ställs 8 av hans byggnader ut i skala 1:50 på Röhsska Museet i Göteborg. Utställningen speglar de fyra decennier han varit verksam under samt de 366 ritade projekten. Portarna öppnades igår den 16:e januari och stänger igen den 27:e april.

Husen som visas är:
- Musik- och teaterhus  (Jönköping)
- VillAnn  (Särö)
- Kajplats 01  (Malmö)
- Citadellbadet  (Landskrona)
- Bostäder på Arabiastranden  (Finland)
- House of Sweden  (USA)
- Glaskasten  (Tyskland)
- Müritzeum  (Tyskland)

Detta är ett måste, och de som vill får följa med mig!

Kommentarer
Postat av: Daniel

Du kan hänga med imorgon till gbg så kan vi nog klämma in lite arkitektur! Vet du föresten vilka som kommer till Trädgården i GBG den 31:a Januari? Kolla upp det.. du kommer gilla det!

2008-01-17 @ 23:09:35
Postat av: Em

Jag vill gå och titta! kostar det något vet du det?
Jag vet även vilka som kommer till trädgårn!! Dit vill jag också!

2008-01-17 @ 23:37:35
Postat av: Karl

Trevligt trevligt!
Ska till götet i veckan och då blir det säkerligen ett besök!

2008-01-21 @ 01:13:29
Postat av: Anonym

modeller i 1:50.
blir inte det ganska stort?

2008-01-21 @ 09:10:22
Postat av: Joakim

Jag vill åka dit! får hoppas jag hinner nån gång innan april-maj!

2008-01-22 @ 13:27:30
Postat av: aNNa

Fin blogg. Här ska jag titta in igen!

2008-01-23 @ 09:52:22
Postat av: Anonym

Uppdatera!

2008-01-23 @ 23:24:26
Postat av: Hedman

Daniel: Det kunde jag kanske gjort men jag hade väl säkert skola då ändå, men nästa gång! Och JA jag vill till trädgårn!

Em: Nej jag vet inte vad eller om det kostar något?
Jag vet också vilka som kommer och om jag bara kunde hade jag åkt!

Karl:
Lycka till!
Skriv gärna tillbaka hur det var.

Anonym: Nja överdrivet stort blir det nog inte. Byggnaderna är 1/50 av orginalstorleken. Jag hade gärna sett större

Postat av: Hedman

aNNa:
Tack så mycket! Kom gärna hit igen!

Anonym:
det är gjort nu. Jag får skylla på att jag inte riktigt hinner med...

2008-01-25 @ 20:37:52
URL: http://anytime.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Magnus Hedman [email protected]