Mäktigast i modesverige 09


Imorgon är det dags för modemagasinet
King att åter utse den
person/grupp som står högst bland herrmodets makthavare. Förra året tog Lena Ptriksson Keller, som bl.a är inblandad i Fashion Week by Berns, emot priset. Jag tänkte göra en kort notis om vem/vilka jag tror står högst på prispallen 2009.

När jag sammanfattar året så känner jag på mig att det kan bli en favorit i repris. Acnes chefdesigner Jonny Johansson har tidigare vunnit utmärkelsen och det kan mycket väl bli så att någon inom Acne tar hem priset även detta året. Designkollektivet har framgångar på flera håll men är väl mest framgångsrika inom mode-branchen. Man öppnar nytänkande butiker, Acne Archive, som inriktar sig på tidigare kollektioner samt genomför hyllade samarbeten med franska Lanvin.

Oddsen för att en person inom samma företag toppar listan så tätt inpå kanske känns något höga men jag tror ändå att de har en chans! Jag meddelar om 
vem som vinner imorgon.

Edit:
Vinnaren presenterades i morse och mina teorier höll inte fullt ut.
Istället för Acne så tog Örjan Andersson guld till slut. Grundaren av Weekday och Cheap Monday fanns högt upp bland mina gissningar förra året, då H&M nyligen hade köpt upp stora delar av deras modeimperium. Weekday expanderar och har framtiden framför sig vilket ändå gör dem till värdiga vinnare.

Om jag reflekterar över årets topp 10 så känns 3:an Zlatan och 9:an Henrik Lundqvist
mest felplacerade... Vad tycker ni om årets lista? (se den här)

Kommentarer
Postat av: Anonym

du har en poäng där. Lanvin väger tungt

2009-05-14 @ 00:43:09
Postat av: nils

känns lite osannolikt att listan ska vara så enformig och ge en tidigare vinnare förstaplatsen igen. trots detta väger acne tungt.

2009-05-14 @ 13:03:17
Postat av: gustaf

med alla framgångar som cheap monday har haft så känns det inte mer än rätt att Örjan fick ett pris iaf! även om t.ex acne ändå haft lite mer fram¨ång detta året

2009-05-14 @ 16:26:57
Postat av: GW

zlatan förstår man ju inte alls. vad fan gör han för herrmodet!?

2009-05-15 @ 11:30:40
Postat av: Karl

Såg Henke Lundqvist på söndagsparty nyss. han klär väl sig bra ändå och känns inte så felplacerad som zlatan ändå..

2009-05-17 @ 21:25:54
Postat av: Hedman

anonym: Ja men det räckte inte ända fram trots allt.



nils: jag kände detta också. men örjan var värd sin vinst tycker jag.



gustaf: håller med!



GW: den frågan ställde jag mig också..



Karl: Jo han klär sig stiligt och bra tycker jag och är mer värd sin plats än zlatan.. men jag känner att flertalet andra personer är värda en top 10-placering före Henke Lundqvist.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Magnus Hedman [email protected]