Ekologisk bomull

Såg i veckan att det är Blog Action Day idag.
Det gick ut på att om man bloggar skulle denna dagens inlägg handla om miljö.
Därför tänkte jag att man kan slänga in ett litet miljöinlägg om textilier på Anytime!

image227
Förbrukningen av textilier ökar snabbare för varje år och i Sverige köper vi i genomsnitt 24 kilo textil per person. Det finns många olika sorters textilfibrer och till de så kallade naturfibrerna hör bl.a bomull, lin och ull. All tillverkning av textilfibrer innebär miljöpåverkan och av naturfibrerna är det bomull som ger störst naturproblem.

Efterfrågan är så pass stor på bomull, vilket gör att det även odlas på jordar som inte är lämpade för bomullsodling. Den besprutas med mer bekämpningsmedel än någon annan gröda och här används också mycket konstgödsel. Det finns massor av negativa saker att ta upp men det blir jobbigt att läsa...image228

Nu börjar man odla ekologisk bomull mer och mer vilket jag pratat om tidigare. (
här)
Då odlas bomull utan kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel etc.
På detta sätt bevaras miljön och bomullskvaliten blir dessutom bättre vilket i sin tur gör att kläder får högre standard och håller längre.

Efterfrågan på ekologisk bomull har blivit STOR men fortfarande är bara 1 % av all världens bomull ekologiskt odlad. Förhoppningsvis blir det ändring och vi kan nu se fler och fler klädmärken som har eko-plagg i sina kollektioner. Bra initiativ!



Info:  Tänkte också berätta att jag har varit, och är mitt uppe i tentaveckor nu. Det är därför inga outfits eller t.ex Gbg-köpen kommer upp. Hinner inte lägga tid på att ta kort och fixa. MEN till helgen är de jobbiga tiderna slut och då ska jag slänga upp inköpen och lite annat!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Läste om den där bloggdagen i metro.
Bra av dig att ta upp tycker jag!

2007-10-16 @ 00:43:12
Postat av: Em

Nyttig läsning. behövs ibland det också! bra

2007-10-16 @ 20:14:33
Postat av: Hedman

Ja jag tyckte att det var ett bra ämne att ta upp nu när man skulle skriva om miljö av allt.
Blev ett litet skönt avbrott från allt plugg också. Jag längtar så tills på lördag då tentaveckan är slut!

Postat av: wb

lycka till på tentorna då!
Efter det vill vi se klädköp och annat roligt =)

2007-10-16 @ 23:55:00
Postat av: Ida

Vet du Mange, jag längtar också till lördag när din tentavecka är slut!

2007-10-17 @ 12:18:50
Postat av: David

Det här var en schysst modeblogg. Har du lust att tjäna lite extra pengar på den med annonsvisning? Registrera dig på ADOperator.se, som redan har ett gäng andra modesajter i sitt stall.

2007-10-17 @ 15:38:06
URL: http://www.adoperator.se/
Postat av: FashionWay

Du är välkommen att bli medlem i www.FashionWay.se

2007-10-17 @ 16:31:46
URL: http://www.FashionWay.se
Postat av: Gustav

Vad finns det för märken som gör ekologiska plagg då?

2007-10-17 @ 22:59:34
Postat av: Lapsus

Hej! Kul att någon skriver lite längre "seriösare artiklar på modebloggar ibland också! Skrev själv om ekologiska kläder någon gång i septmeber. Skrev om ekologisk bomull, men även en del andra eko-apekter, Ta gärna och läs inlägget på min blogg Lapsus.

/Jocke

2007-10-19 @ 12:39:31
URL: http://lapsus.blogg.se
Postat av: Hedman

wb: Tack! Tentorna gick sådär men det är inte så noga ;) Ska försöka få upp bilder på inköp sen ikväll!

Ida: Tack för en perfekt helg

2007-10-22 @ 12:50:22
URL: http://anytime.blogg.se
Postat av: Hedman

David: Tack. Vi får väl se hur det blir med annonsering..

Gustav: JC (Crocker), Filippa K, Wrangler, Levis för att nämna några. De flesta har en fot i ekologin eller är iallafall på gång vilket är bra!

Lapsus: Kul att du gillar det! Ska kolla in när jag kommer hem sen.

2007-10-22 @ 12:53:01
URL: http://anytime.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Magnus Hedman [email protected]